sobota, 4 marca 2017

Znani lesznianie

Zapytałem mojej rozmówczyni o sylwetki znanych ludzi pochodzących z Leszna. Pani Irena po chwili namysłu wymieniła kilka z nich:

-Stanisław Leszczyński herbu Wieniawa był królem Polski w latach 1704-1709 i 1733-1736. Wywodził się z osady Leszczno, która później, w wyniku rozwoju, przeobraziła się w miasto Leszno. -Johann Metzing był niemieckim lekarzem i posłem, a także wielkim przyjacielem Polaków. Często uważany jest za "ojca" higieny wojskowej.
-Jan Jonston był uczonym, lekarzem, przyrodnikiem i historykiem. Jego imieniem nazwano jeden z parków w mieście.
-Stanisław "Grot" Rowecki, generał dywizji Wojska Polskiego II Rzeczypospolitej, dowódca AK, Komendant Główny ZWZ i teoretyk wojskowości. Zasłużony bohater wojenny.
-Stanisław Grochowiak, znany poeta i dramatopisarz, publicysta i scenarzysta filmowy. Zapisał się w historii tym, że jako powojenny poeta poszukiwał nowych form ekspresji poetyckiej. Sprzeciwiał się także tradycyjnej interpretacji piękna.

Byłem pod wrażeniem łatwości, z jaką Pani Irena wymieniała kolejnych zasłużonych leszczynian. Jeszcze większe wrażenie zrobiła na mnie znajomość ich życiorysów. Mało kto w dzisiejszych czasach byłby w stanie wymienić zasłużonych mieszkańców swojego miasta. Zwłaszcza, gdy jest to miasto tak małe, jak Leszno.

źródło zdjęcia: wikipedia.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz